Aktywność fizyczna jest nieodłącznym atrybutem życia człowieka. Wynika ona z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności. Odpowiednio dobrana aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi dziecka i zachowaniu zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność fizyczną i intelektualną.
BUJAK, A ROZWÓJ DZIECKA
Już od narodzin, a właściwie to nawet przed, ruch staje się nieodłączną częścią naszej codzienności. Od niemowlaka dziecko uczy się swojego ciała, a następnie przechodzi przez proces zmiany pozycji, co wiąże się między innymi z nauką utrzymywania równowagi. Te zmiany wymagają nie tylko rozwoju mięśni, ale również dojrzałości obszarów w korze mózgowej odpowiedzialnych za ruch oraz integracji wszystkich części ciała, zmysłów i funkcji koordynujących równowagę. Bujak GOOD WOOD wspiera ogólną sprawność fizyczną i jego zdolność do wykonywania wszelkich aktywności związanych z ruchem. Krótko mówiąc, bujak pomaga w mądry sposób wykształcać i poprawiać motorykę dziecka, co pozytywnie wpływa na integrację sensoryczną dziecka.
Według badań zapewniając dziecku niezależność, swobodne poruszanie się, doświadczenia samodzielnego osiągania celu – na przykład zdobycie szczytu bujaka – buduje w dziecku wiarę we własne siły i kompetencje. Dziecko, któremu pozwala się na swobodny ruch, bez ograniczeń jest bardziej ostrożne i uczy się jak bezpiecznie upadać. W ten sposób poznaje ono swoje możliwości i poznaje bezpieczne dla niego limity.
KOMPETENCJE MOTORYCZNE
Należy pamiętać, że dzieci kształtują mózg poprzez ruch. Z punktu widzenia ewolucji i natury motoryka (ruch) jest w oczywisty sposób ważniejsza niż cała wiedza szkolna. Jeśli dzieciom zostawi się swobodę działania, w naturalny sposób będą szukały możliwości ruchu. Łatwo zauważyć, że dzieci w naturalny sposób dążą do rozwoju motoryki. Zabawy ruchowe, to ich ulubiona aktywność. Musimy pamiętać, że jeśli chcemy wychowywać szczęśliwe dzieci, powinniśmy pozwolić im na swobodę i nie ograniczać ich aktywności ruchowej.
Nasuwa się pytanie – co się dzieje, gdy dziecko ogarnie potrzeba ruchu? To oznacza ze jest ono w fazie wrażliwej na RUCH. Pracują wszystkie mięśnie. Dziecko doskonali motorykę dużą, ale nie tylko. Chwytając się na przykład szczebelków bujaka, pracuje dłoń – dziecko doskonali również motorykę małą. Rozwój motoryki małej to przygotowanie do pisania.
Zaspokojenie potrzeby ruchu jest szczególnie ważne dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka. Warto wiedzieć, że aktywne spędzanie czasu przyczynia się do prawidłowego rozwoju kości i stawów. Dzięki temu dzieci są mniej narażone na urazy i są sprawniejsze.
To nie wszystko, co daje dzieciom ruch. W trakcie aktywności ruchowych dziecko rozwija układ przedsionkowy zwany zmysłem równowagi. Bujak jest genialnym wsparciem do rozwoju właśnie równowagi. Jest to tzw. “szósty zmysł” odgrywający ważną rolę w rozwoju funkcji ruchowych, czuciowych oraz UMYSŁOWYCH. Dzięki równowadze dziecko rozróżnia prawą i lewą stronę, górę i dół, oraz otrzymujemy informację o zależnościach przestrzennych.
Poruszając się i pokonując przeszkody, dziecko niezwykle skutecznie ćwiczy koordynację obustronną, czyli angażuje obie strony ciała i aktywuje układ proprioceptywny. Układ ten informuje, gdzie w przestrzeni znajduje się nasze ciało oraz jak rozłożone są względem siebie jego części, jak bardzo i jak szybko rozciągają się nasze mięśnie i z jaką siłą pracują. Ma również wpływ na prawidłowe napięcie mięśniowe i koordynację ruchową. Niedorozwój któregoś z układów – przedsionkowego i proprioceptywnego może skutkować trudnościami w nauce, w koncentracji, zaburzeniami emocjonalnymi i nadpobudliwością.
ROZWÓJ INTELEKTU
Wtrakcie swobodnej zabawy dziecko uczy się wyznaczać sobie pewien cel, kształtując tym swoją wolę. Podejmuje decyzję o działaniu – na przykład zdobyciu szczytu bujaka. Uczy się podejmować decyzje i kształci w sobie wolę. Ustalanie odległości na przykład między szczebelkami bujaka, to nic innego jak nauka orientacji w przestrzeni. W dziecku powstaje przekonanie, że jeśli chce osiągnąć jakiś cel, musi wykształcić w sobie wytrwałość i konsekwencję, by go osiągnąć. Osiągnięcie celu daje dziecku radość i satysfakcję. W ten sposób dziecko buduje poczucie własnej wartości. Spędzając aktywnie czas – najlepiej na świeżym powietrzu- a gdy nie ma takiej opcji, to na przykład z bujakiem, dziecko dotlenia mózg. To natomiast pozytywnie wpływa na pamięć i koncentracje, a co za tym idzie dziecko efektywniej uczy się.
Ustalanie odległości na przykład między szczebelkami bujaka, to nic innego jak nauka orientacji w przestrzeni. W dziecku powstaje przekonanie, że jeśli chce osiągnąć jakiś cel, musi wykształcić w sobie wytrwałość i konsekwencję, by go osiągnąć. Osiągnięcie celu daje dziecku radość i satysfakcję. W ten sposób dziecko buduje poczucie własnej wartości. Spędzając aktywnie czas – najlepiej na świeżym powietrzu- a gdy nie ma takiej opcji, to na przykład z bujakiem, dziecko dotlenia mózg. To natomiast pozytywnie wpływa na pamięć i koncentracje, a co za tym idzie dziecko efektywniej uczy się.
Podsumowując, motoryka nie jest nam dana od urodzenia. Musimy ją wykształcić poprzez swobodny ruch oraz działania sterowane, dzięki którym poprawia się ogólna sprawność ciała oraz intelekt.
Nie możemy oczekiwać od dziecka aby zgrabnie napisało swoje imię, zanim nie nauczy się przejść przez kładkę, pokonać przeszkodę, czy dobrze opanowało równowagę.
Życze Wam i sama sobie pięknych chwil w ruchu z naszymi ukochanymi!
– Magda